Brandveiligheid

Elk evenement heeft veiligheidsrisico’s. Deze risico’s zijn van veel (f)actoren afhankelijk. Om tot een goed veiligheidsniveau te komen is het verstandig om breder te kijken naar uw activiteit.

Brandveiligheid bij evenementen

Neem de volgende drie gouden regels in acht:

1. Zorg dat u de risico’s van uw evenementenlocatie kent en wegneemt:

  • U maakt met uw activiteit/evenement gebruik van de mogelijkheden van een (openbare) ruimte. Kent u ook de onmogelijkheden? Vragen die u onder andere moet kunnen beantwoorden:
  • Hoeveel mensen kunt u kwijt en wanneer is het vol?
  • Is uw evenementenlocatie goed te bereiken?
  • Zijn er (brand)veiligheidsrisico’s voor uw omgeving/buren?
  • Is er in de directe omgeving ook een evenement dat uw evenement zou kunnen beïnvloeden?

2. Kent u de risico’s van en voor uw bezoeker en hoe gaat u deze beheersen?

  • Zorg dat u naast het aantal bezoekers ook weet wie er op uw feestje komen. Vragen die u onder andere moet kunnen beantwoorden zijn:
  • Wie is de doelgroep?
  • Zijn er risico’s bij uw doelgroep (bijvoorbeeld imago, drankgebruik, kwetsbaar, zelfredzaamheid, etc.) waarmee u rekening moet houden?
  • Maakt u gebruik van toegangskaarten of is het toegankelijk voor iedereen?
  • Heeft u invloed op de in- en uitstroom aan bezoekers?

3. Kent u de risico’s die passen bij uw activiteit?

  • Bedenk scenario’s die mogelijk zouden kunnen plaatsvinden en hoe u daarop moet anticiperen. Denk daarbij aan brand, storm, massale paniek, etc. De minimale brandveiligheidsregels zijn terug te vinden in het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. Zorg dat u deze risico’s en de regels kent om de risico’s te verminderen en/of weg te nemen.
  • Zorg dat een ieder binnen de organisatie weet hoe te handelen bij een calamiteit.

Algemene regels voor een veilige evenementenlocatie:

  • Voorkom het ontstaan- en uitbreiden van brand zo goed als mogelijk. Denk daarbij aan preventieve maatregelen, maar ook aan blusmiddelen.
  • Hang blusmiddelen op een zichtbare en makkelijk te bereiken plaats. Zorg dat u weet hoe de blusmiddelen werken.
  • Voorkom ongevallen en onveilige situaties zo goed als mogelijk.
  • Zorg dat er niet te veel mensen op een te kleine oppervlakte aanwezig zijn. Een globale (maximale) richtlijn bij staande volwassen bezoekers varieert van 2,3 bezoekers per m² (dansende menigte) tot 4 bezoekers per m² (rustig evenement).
  • Houd vluchtwegen vrij over de gehele breedte, zodat de bezoekers onbelemmerd het terrein/ evenementenlocatie kunnen verlaten als de situatie daarom vraagt.
  • Zorg dat hulpdiensten het evenement(enterrein) altijd kunnen bereiken. Houd daarbij rekening met een minimale doorgangsbreedte van 4,5 meter (waarvan 3,25 meter verhard) en een minimale doorgangshoogte van 4,2 meter. Werk zo nodig met rijplaten.
  • Zorg dat hekwerken of andere obstakels, die de doorgaande route blokkeren, snel en gemakkelijk kunnen worden verwijderd.
  • Zorg dat de aanwezige brandkranen of andere
  • bluswatervoorzieningen worden vrijgehouden.

Maatwerk

Natuurlijk blijft elk evenement uniek, een activiteit op locatie X kan andere risico’s met zich meebrengen dan bij dezelfde activiteit op locatie Y. Voor maatwerk schakelt uw gemeente de brandweeradviseur van de Veiligheidsregio Fryslân in. Vul het formulier evenementen aanvraag (melding of vergunning) volledig
in, voeg daar een veiligheidsplan met situatietekeningen (op schaal) aan toe. Op basis van de adviesaanvraag ontvangt uw gemeente een maatwerkadvies betreffende het evenement.