Het meest actuele nieuws over het coronavirus in Fryslân vind je op onze coronaviruspagina.

NL-Alert

Bij een ramp in jouw omgeving, wil je natuurlijk weten wat er aan de hand is en wat je moet doen. Daarom is er NL-Alert. Je ontvangt NL-Alert op je mobiel. Ook is NL-Alert te zien op digitale reclame- en vertrekborden bij bushaltes. Waar je NL-Alert ook ziet: in ieder bericht staat altijd wat er aan de hand is, wat je moet doen en waar je meer informatie en updates kunt vinden.
      NL-Alert is het alarmmiddel van de overheid dat je waarschuwt en informeert over een noodsituatie of ramp bij jou in de buurt. Je ontvangt een NL-Alert bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties. Voorbeelden zijn een grote brand, een terroristische aanslag of extreem noodweer. Zie of krijg je een NL-Alert? Volg dan altijd de instructies op, informeer anderen en help de mensen om je heen. Zo weten ook zij wat ze moeten doen.

Veel gestelde vragen

Wat moet ik doen bij een NL-Alert?

Zie je een NL-Alert? Lees het bericht meteen, kom in actie en help ook anderen daarbij.

Is mijn telefoon al ingesteld voor NL-Alert?

Als je een mobiele telefoon koopt, mag je ervan uit gaan dat je daarop NL-Alert berichten ontvangt. Je hoeft hiervoor niets te doen. Met het landelijke NL-Alert controlebericht dat de overheid twee keer per jaar (1ste maandag in juni en december) verzendt, kun je checken of jouw mobiel goed is ingesteld. 

Meer weten? Kijk dan op de website www.crisis.nl.

Hoe werkt NL-Alert?

Bij een noodsituatie zendt de overheid een tekstbericht naar mobiele telefoons en digitale borden in de directe omgeving. NL-Alert op je mobiele telefoon werkt op basis van cell broadcast. Dit is een techniek om tekstberichten uit te zenden via de zendmasten van alle providers. De werking hiervan is vergelijkbaar met een radiosignaal. Je ontvangt hierdoor NL-Alert óók op je mobiel als het netwerk overbelast is. NL-Alert is gratis en anoniem. Je naam en telefoonnummer zijn niet nodig en blijven dus onbekend.

Waarom heb ik een NL-Alert ontvangen, terwijl het incident niet bij mij in de buurt was?

Hoewel een noodsituatie misschien niet direct in de buurt is, kan het wel gevolgen hebben op de plek waar jij je bevindt. Bijvoorbeeld doordat rook na een brand overwaait naar waar jij woont. Daarom ontvang je in sommige gevallen ook een NL-Alert als een noodsituatie niet bij jou in de buurt is, maar het wel belangrijk is om in actie te komen. Denk bij een brand met giftige rook bijvoorbeeld aan het sluiten van ramen en deuren en het uitzetten van mechanische ventilatie.

Het kan ook zijn dat jouw telefoon nog een verbinding heeft met een zendmast in het verzendgebied van de NL-Alert. Een telefoon soms lang verbonden met een zendmast die heel ver weg staat, ook als er een zendmast dichter in de buurt is. Zolang de verbinding met een zendmast nog goed is, blijft die verbinding in stand en wordt niet overgeschakeld op een zendmast dichterbij. Daardoor kunnen soms telefoons op grote afstand van het incident een NL-Alert ontvangen, terwijl andere telefoons die zich op dezelfde locatie bevinden géén NL-Alert ontvangen: deze telefoons hebben een verbinding met een zendmast buiten het verzendgebied van de NL-Alert.

Ik was in de buurt van het incident, maar heb geen NL-Alert ontvangen. Hoe kan dat?

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het NL-Alert niet hebt ontvangen.

  • Je gebruikte de vliegtuigmodus op je telefoon of je toestel stond uit.
  • Je had tijdelijk geen bereik.
  • Je telefoon was verbonden met een zendmast buiten het getroffen gebied die het NL-Alert niet uitzond.
  • Je bevond je niet in een risicogebied, ook al was je dichtbij het incident. De rook waaide bijvoorbeeld de andere kant op. 
Waarom heeft mijn partner het NL-Alert wel ontvangen en ik niet? We zaten naast elkaar op de bank.

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom jij geen NL-Alert hebt ontvangen, maar je partner wel.

  • Je gebruikte de vliegtuigmodus op je telefoon of je toestel stond uit.
  • Je had tijdelijk geen bereik.
  • Je telefoon was verbonden met een zendmast buiten het getroffen gebied die het NL-Alert niet uitzond.
Ik kan niet 24 uur per dag mijn mobiele telefoon aan hebben staan. Hoe word ik geïnformeerd over een noodsituatie?

NL-Alert maakt deel uit van een pakket aan middelen dat de overheid kan inzetten bij een noodsituatie, zoals de sirene, regionale publieke omroepen (calamiteitenzenders), websites en sociale media van veiligheidsregio’s en gemeenten. In het geval van een noodsituatie kun je via deze middelen worden geïnformeerd. Ook kun je op andere manieren op de hoogte worden gebracht, bijvoorbeeld via nieuwsmedia of andere mensen die NL-Alert hebben ontvangen. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, breidt NL-Alert uit naar aanvullende kanalen, zoals digitale reclameschermen en digitale vertrekborden van trein, bus, tram en metro.

Waar kan ik terecht als ik vragen heb over NL-Alert?

Meer informatie over NL-Alert lees je op www.nl-alert.nl. Staat het antwoord op je vraag niet op de website? Neem dan contact op met ‘Informatie Rijksoverheid’ via www.rijksoverheid.nl/contact. Je kunt ook bellen naar 1400 op werkdagen van 8.00 uur tot 20.00 uur (lokaal tarief).