Interview Gerben van Alst

Gerben van Alst is hoofd van de afdeling Crisisbeheersing. Hij vindt dat de afdeling de verantwoordelijkheid heeft dat de crisisorganisatie er staat, doet wat zij moet doen en hierin ook kwaliteit levert.

Wat doet de afdeling Crisisbeheersing?

“De afdeling crisisbeheersing zorgt er vooral voor dat alle betrokken personen, zoals crisisfunctionarissen, zijn voorbereid op crises in Fryslân. We zijn een crisisorganisatie, wij zorgen ervoor dat crisisfunctionarissen goed opgeleid zijn. Dat zodra er een crisis is, iedereen weet wanneer het nodig is om op te schalen, dat de opschaling goed gebeurt en we op deze manier een grotere crisis kunnen voorkomen en de schade beperken. Daarnaast zorgen we ervoor dat mensen vakbekwaam zijn en dat er plannen beschikbaar zijn voor ieder mogelijk scenario. Op deze manier proberen we ons voor te bereiden op de bekende crises en op de minder bekende of sluimerende crises.”

“Het voornaamste van crisisbeheersing is dat de onderwerpen, de situaties, niet ‘van ons zijn’: wij ondersteunen voornamelijk en we hebben vooral een coördinerende rol. Alle samenwerkingen in crisissituaties, de voorbereiding hiervan en de nazorg, dat doen we echt samen met heel veel partners. Dat is vooral wat wij zijn: een netwerkorganisatie.”

Gerben van Alst

Welke rol speelt afdeling Crisisbeheersing bij crises?

“De rol van crisisbeheersing bij een crisis is eigenlijk dat wij ervoor zorgen dat al vóór de crisis de gehele crisisorganisatie staat en er klaar voor is. De afspraken zijn helder, we weten hoe opschalingen werken en zorgen ervoor dat deze functioneert, de piketten zijn gevuld en we zijn vakbekwaam. In een crisis zelf hebben we een kleinere rol, we zijn er voornamelijk voor de tijd. We hebben de verantwoordelijkheid dat de crisisorganisatie er staat, doet wat zij moet doen en hierin ook kwaliteit levert.”

Met wie werkt de afdeling Crisisbeheersing samen?

“Wij werken met ontzettend veel partijen samen. Een aantal daarvan zijn Vitens, Wetterskip, Nuon, de Kustwacht, havenbedrijven, Rijkswaterstaat, Arriva, gemeenten, politie, UMCG, Fier… Daarnaast werken we momenteel veel samen met NHL Stenden Hogeschool, en wat betreft het thema cyber werken we samen met KPN. Uiteraard hebben we in huis ook partners. We zijn samen één Veiligheidsregio, maar GGD Fryslân en Brandweer Fryslân zijn ook partners van ons. Een mooie ontwikkeling is ook dat we iemand van Defensie binnen onze afdeling hebben, zodat we met onze partner Defensie een hele korte lijn hebben.”

Waar werkt de afdeling Crisisbeheersing de komende tijd aan?

“Wij werken momenteel als Veiligheidsregio Fryslân aan beleidsplannen. Voor het eerst maken we (afdeling crisisbeheersing) een Beleidsplan Veiligheid samen met de brandweer. Dit Beleidsplan Veiligheid kenmerkt zich door twee delen. Deel 1 is de Basis en Deel 2 is de Koers.”

De Basis

“In deel 1 komen vooral de wettelijke taken aan bod. Voor crisisbeheersing betekent dit risico’s in beeld hebben; welke risico’s lopen we, waar moeten we op voorbereiden? Daarnaast houden we ons bezig met een netwerksamenleving. Welke partners hebben we en welke partners willen we nog hebben? Ook is advisering een onderdeel van de basis. Denk hierbij bijvoorbeeld aan evenementenadvisering voor bijvoorbeeld de gemeente. En evalueren zijn we veel mee bezig, dit gaan we ook meer ontwikkelen. Deze vier punten staan in dienst van punt vijf, de crisisorganisatie. Al deze vijf punten vormen voor crisisbeheersing de Basis.”

De Koers

“Naast de basis hebben we deel 2: de Koers. Hier komen allemaal nieuwe ontwikkelingen voorbij, er zijn allerlei nieuwe crises. Denk bijvoorbeeld aan cyber en andere projecten gericht op nieuwe technologieën, zoals Virtuele Assistent. Bij Virtuele Assistent gaan we kijken naar alle media die we hebben om nog eerder een beeld te hebben van de crisisorganisatie. Daarnaast is VINN ook een innovatief project, waarbij we nog sneller in beeld krijgen wat er aan hand is tijdens een crisis of ramp.”

“Daarnaast staat de netwerksamenleving centraal in de Koers. Hierbij richten we ons op het kijken naar welke partners we nog meer hebben, maar ook dat alles wat wij doen in het teken staat van de crisisorganisatie. Deze moeten we 24/7 paraat houden. Dit betekent dat je de crisisfunctionarissen goed opgeleid moet houden, dat ze beschikbaar zijn en dat je ook tijdig nieuwe crisisfunctionarissen opleidt. Daarnaast moeten de leerpunten uit de evaluaties die we doen terugkomen in oefenprogramma’s. Dit is wat wij de komende jaren verder gaan uitwerken en we zorgen ervoor dat dit allemaal met elkaar in verbinding komt te staan.”

Welke rol speel jij hierin als afdelingshoofd?

“Een kleine rol. De afdeling Crisisbeheersing heeft al enorme slagen gemaakt de afgelopen jaren, om vanuit een meer traditionele organisatie naar een netwerkorganisatie te gaan. Dit is langzaam gegroeid, maar daar kan nog wel een slag in gemaakt worden. Daar heb ik een rol in, voornamelijk het verbinden met elkaar: medewerkers verbinden met het netwerk, de verbinding goed organiseren en de kaders hiervan goed overzien.”