Campagneleider in coronatijd

Hoe zorg je er op een positieve manier voor dat jongeren en ouderen zich beter aan de coronaregels houden? Met die opdracht mocht collega Paul Loonstra vanaf oktober aan de slag.

Je aan de coronaregels houden doe je niet alleen voor jezelf, maar zeker ook voor een ander. Voor je pake en beppe, je vriendin met astma en al het zorgpersoneel. Als campagneleider bedacht Paul dat mensen zich beter aan de coronaregels houden als ze de persoonlijke verhalen achter de kille cijfers horen. Paul: “We gaven mensen die met hun handen aan het bed staan de kans om hún verhaal te doen. Hiervoor sprak ik met ongeveer vijftien zorgmedewerkers en maakten we twaalf artikelen en video’s.” Verschillende, indrukwekkende ontmoetingen zullen Paul lang bijblijven. “Zoals een gesprek met een verpleegkundige in het coronacentrum in Heerenveen. Voordat ik daar naar binnen mocht, hees ik mij van top tot teen in zo’n maanpak. Alles was bedekt, zelfs mijn schoenen en ogen. Na een uitgebreide instructie liep ik de corona-afdeling op. Toen moest ik wel even slikken. Ik ging doodzieke mensen ontmoeten en wilde ondanks de maatregelen natuurlijk ook geen besmetting oplopen.”

Wat me daarna vooral bijgebleven is, is dat ondanks de zware omstandigheden, tijdsdruk en krappe bezetting de zorgmedewerkers zo positief in hun werk staan. Dat vind ik echt heel bewonderenswaardig”, vertelt Paul als ik hem vraag naar de campagne die hij voor Veiligheidsregio Fryslân heeft opgezet. Naast het vertellen van de verhalen van zorgmedewerkers hield Paul zich de afgelopen maanden ook met een ander project bezig. Met de DOchITgewoan-campagne bereikte hij ook de jongeren uit Fryslân. “Twee verschillende campagnes die eigenlijk heel veel met elkaar te maken hebben”, aldus Paul. “Namelijk mensen bewustmaken dat ze zich aan de coronaregels moeten houden.”

man in wit pak corona bescherming

Jongeren laten zien wat er wél kan

“In oktober 2020 startte ik bij Veiligheidsregio Fryslân. Op dat moment wilde de crisisorganisatie van Veiligheidsregio Fryslân graag starten met een campagne voor jongeren. Op dat moment zaten we net in de tweede golf en we merkten dat vooral de jongvolwassenen het moeilijk hadden. Daardoor vonden ze het lastig om zich aan de maatregelen te houden, met kans op meer coronabesmettingen als gevolg. Daarnaast bereik je jongeren veel beter als je hen op een gerichte manier benadert. Er liep op dat moment wel een landelijke campagne, maar die was nogal ‘randstedelijk’, veilig en niet direct opvallend. Daarom kozen we voor een eigen Friese, prikkelende campagne die de jeugd in onze provincie meer aanspreekt.”

“Ik heb samengewerkt met een creatief bureau. Omdat zij goed weten hoe ze jongeren moeten bereiken, gingen we ook voor deze campagne met hen aan de slag. We waren het snel eens dat ‘het wijzen met een opgeheven vinger’ niet centraal moest staan, maar dat we juist de nadruk wilden leggen op wat er nog wél kan in deze tijd. We wilden jongeren inspireren. Een positieve insteek dus. Vanuit hier is het bureau gestart en zorgde ik ervoor dat hun voorstel getest kon worden bij een klankbordgroep. Deze bestond uit communicatiemensen van gemeenten, de zorgsector, het onderwijs en twintig communicatiestudenten. Met hun feedback ontstond DOchITgewoan. Een campagne die we aftrapten met een website, posters langs de weg en video’s/animaties die we adverteerden via social media. Zo zagen we Johan die in coronatijd is gaan vissen, Kayleigh die haar studentenkamer pimpte en Sheila die voor vrienden en familie taarten is gaan bakken. Kortom; echte verhalen van echte jongeren zodat anderen zich daarmee konden identificeren.”

Samen tegen eenzaamheid
“Begin dit jaar hebben we nieuwe uitingen laten maken om aandacht te vragen voor het onderwerp eenzaamheid”, aldus Paul. “We merkten dat niet alleen jongeren, maar ook ouderen zich steeds eenzamer voelden. Het risico van deze eenzaamheid was dat mensen zich minder goed aan de maatregelen hielden en elkaar meer opzochten. Daarom lieten we aan de hand van drie voorbeelden uit de provincie zien dat je ook binnen de regels iets tegen eenzaamheid kan doen. Zo liet Judith zien hoe ze een online huiskamerconcert voor haar familie gaf, werkte Focco samen met zijn pake op 1,5 meter aan zijn eigen tiny house en richtte Sibrich een fietsclub op om in de frisse lucht bij te praten met vriendinnen.”

Maar hebben ze ook iets geleerd?

Het laatste onderdeel van de DOchITgewoan-campagne was een reeks straatinterviews. “Deze stonden eigenlijk al voor december op de planning, maar door de lockdown kon dit nu pas”, vertelt Paul. “Als afsluiting van de campagnereeks en omdat er nu echt betere tijden aankomen, vonden we het een mooi moment om met de jongeren terug te blikken op de afgelopen periode. We plaatsten een stoel in Drachten, Sneek en Leeuwarden en vroegen jongeren wat ze de afgelopen tijd hebben gedaan, of ze iets geleerd hebben en wie ze een hart onder de riem wilden steken. Dit leverde veel mooie, openhartige gesprekken op. Daarnaast viel het me op de ze heel graag wilden meewerken én bijna allemaal de campagne al kenden. Dat is natuurlijk heel leuk!”

Uit mijn omgeving klonk het: “Nu een keer ophouden hoor haha”

De DOchITgewoan-campagne bereikte on- en offline meer dan honderdduizend Friese jongeren. Niet gek, toch? “Nee, zeker niet”, vindt Paul. “Je begint als campagneleider op nul en je streven is om een campagne te laten draaien die goed aansluit op de doelgroep. Dat betekende voor mij dat ik veel aan het sparren was over communicatiemiddelen, maar ik dacht ook na over hoe ik het budget het beste kon besteden. En het lastigste van allemaal: ik bewaakte de planning. Dat betekende dat ik er ook op de avonden en in de weekenden kort op moest zitten. Uit het feit dat ik in mijn eigen omgeving hoorde dat jongeren de campagne overal tegenkwamen kan ik wel concluderen dat het een geslaagde bewustwordingscampagne is geweest. Mensen om me heen begonnen al grappen te maken dat ik nu een keer moest ophouden ze te bestoken op social media. Maar ook het enorme bereik en ontelbaar veel positieve reacties van collega’s gaf aan dat de campagne een succes was.

We moeten het toch echt met zijn allen doen

De verhalen van de zorgmedewerkers ondersteunden de boodschap van de jongerencampagne. Paul legt uit: “Voor mezelf heeft het werken aan deze campagnes gezorgd voor veel meer bewustwording. Je zit dichter op het vuur, praat veel met collega’s en ziet het indrukwekkende werk van de mensen in de zorg. De frontlinieberichten lieten zien dat we echt met zijn allen ons aan de coronamaatregelen moeten houden, want de gevolgen van een COVID 19-besmetting kunnen verschrikkelijk zijn. Ook voor de druk op de zorgmedewerkers. Dit geldt natuurlijk ook voor de jongeren. Zij doen het misschien niet direct voor zichzelf, maar als zij toch dat kleine feestje bezoeken en vervolgens naar pake en beppe gaan, dan kunnen de gevolgen groot zijn. Ik ben heel blij dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen in het overbrengen van deze boodschap. Want het is echt nodig en ik heb het met heel veel plezier gedaan. Een mooi kans, waardevol om te doen en als ik naar het resultaat kijk, word ik er extra blij van!”

Meer weten:
Kijk voor meer informatie op de website van DOchITgewoan en bekijk alle berichten uit de frontlinie op onze website.