Ga naar de inhoud

112

Je kunt het telefoonnummer 112 bellen tijdens een noodsituatie. Denk bijvoorbeeld aan brand, medische hulp of een misdrijf. Wanneer je 112 belt, geef je door wat er aan de hand is, waar er hulp nodig is en welke hulpdienst nodig is: politie, brandweer of ambulance. Je wordt dan doorverbonden met de juiste hulpdienst. Je kunt ook de app gebruiken om 112 te bellen.

112NL App

Met de 112NL app kun jij in een noodsituatie snel bellen met de hulpdiensten. Als je met de 112NL app belt, stuur je meteen extra gegevens mee. De meldkamer kan je hierdoor sneller en beter helpen. Zo kun je in de app direct aangeven of je de brandweer, politie of ambulance wilt bellen. Ook stuur je meteen jouw locatie mee. Je kunt de app ook gebruiken wanneer je niet goed kunt horen en/of spreken, of als je geen Nederlands of Engels spreekt.

Waarom de app gebruiken?

Als je de app downloadt, kun je in de app persoonlijke kenmerken invullen. Door de 112NL app te gebruiken in een noodsituatie, stuur je automatisch deze gegevens mee naar de meldkamer:

  • Welke hulpdienst je wilt spreken
  • Je naam
  • Je telefoonnummer
  • Of je moeite hebt met spreken/horen
  • Je voorkeurstaal voor de chatfunctie

De meldkamer kan een chatgesprek starten wanneer je moeilijk kunt spreken en/of horen. Daarnaast zit er een handige vertaalfunctie in het chatgesprek als je geen Nederlands of Engels spreekt.

Laat je niet verrassen en download de app

Download de app nu, zodat jij goed voorbereidt bent tijdens een noodsituatie.

 

Meer informatie over de 112NL app