Jaarlijkse netwerkbijeenkomst crisiscommunicatie
Op 14 juni organiseerde de afdeling crisisbeheersing de jaarlijkse netwerkbijeenkomst crisiscommunicatie. Dit jaar stond de bijeenkomst in het teken van het langdurig uitvallen van nutsvoorzieningen. Welke communicatieve uitdagingen brengt dit met zich mee? En wie is er ‘in de lead’? Om in de sferen van het thema te komen werd de bijeenkomst gehouden bij Wetterskip Fryslân en waren er ook diverse vitale partners aanwezig.
Leren van recente ervaringen
In februari zaten 30.000 huishoudens van vijf Gelderse gemeenten dagenlang zonder water. Dit laat zien dat een uitval van nutsvoorzieningen niet ondenkbaar is. Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden presenteerde samen met Vitens hun ervaringen met het uitvallen van watervoorzieningen. Een belangrijke les: Ga uit van de kracht van de maatschappij en stimuleer dat als crisisorganisatie!
Elkaar vinden en versterken
Door middel van vijf oefeningen gingen vitale partners en crisisfunctionarissen met elkaar in gesprek over de dillema’s die optreden tijdens een langdurige stroomuitval. Welke procedures treden bij wie in werking en hoe sluit dit op elkaar aan? Door elkaar beter te leren kennen kunnen we gebruik maken van elkaars kennis en kracht en elkaar beter vinden in tijden van crisis.
Meer informatie of meer weten?
Heb je vragen of wil je meer weten? Neem contact op met de afdeling Crisisbeheersing, per e-mail: crisisbeheersing@vrfryslan.nl of telefonisch via 088 22 99 111.