Het meest actuele nieuws over het coronavirus in Fryslân vind je op onze coronaviruspagina.

Vraag en antwoord COVID-19

Vind hier antwoorden op jouw vragen over het coronavirus in Fryslân. Bijvoorbeeld over wanneer laat ik mij testen, de tijdelijke maatregelen of vragen over verzorgings- en verpleeghuizen. Heb je een vraag over de landelijke maatregelen? Kijk daarvoor op de website van het RIVM of de Rijksoverheid. Heb je vragen over jouw gezondheid? Deze beantwoordt GGD Fryslân.

Algemene vragen in Fryslân

In Fryslân gelden dezelfde maatregelen als in de rest van het land. Heb jij een vraag over de situatie in Fryslân? Hieronder vind je de antwoorden. Staat jouw vraag hier niet bij? Meer informatie is te vinden op de website van GGD Fryslân.

Is er een meldpunt voor overlast in verband met de coronamaatregelen?

Wil je ergens overlast in relatie tot de coronamaatregelen melden? Dat kan op twee manieren:

  • Contact opnemen met je eigen gemeente: gemeenten hebben hiervoor een Meldpunt Overlast.
  • Voor dringende meldingen buiten openingstijden van de gemeente kun je bellen met de politie: 0900-8844.
Waar kan ik als Friese ondernemer terecht bij vragen?

Er is een aantal loketten geopend waar je als ondernemer terecht kunt, we noemen hierbij de belangrijkste:

Gemeente
Bekijk de website van jouw gemeente voor informatie of neem contact op met je gemeente.

Provinciaal
Ynbusiness: het zakelijke loket van de provincie Fryslan, voor vragen over ondernemen. De medewerkers kunnen je helpen bij het zoeken naar de juiste oplossing voor jouw financieringsproblemen en je doorverwijzen naar de uitvoerende partij van een bepaalde regeling. Zij zijn bereikbaar op 058-7600500 of via info@ynbusiness.nl.

HISWA-RECRON: recreatie- en watersportondernemers kunnen terecht bij de speciale corona-helpdesk van HISWA-RECRON.

Landelijk
Kamer van Koophandel: voor algemene vragen en hulp kan er contact op worden genomen op telefoonnummer 0800-2117. De Kamer van Koophandel verzendt dagelijks een nieuwsbrief met daarin updates en veel gestelde vragen. Meld je aan via de site: kvk.nl.

De Rijksoverheid heeft een algemeen nummer opengesteld voor alle vragen rondom het Coronavirus: 0800-1351. Ben jij ondernemer en direct getroffen door de kabinetsmaatregelen vanwege corona? Dan kun je gebruik maken van een speciale regelingen. Kijk op de website van het RIVM voor meer informatie en voorwaarden.

VNO-NCW: Op de website van VNO-NCW is een speciaal Coronaloket opgenomen.

Ik wil me laten testen op corona. Hoe werkt dat?

Vanaf 1 juni kan iedereen met klachten zich laten testen op het coronavirus. Zo controleren we de verspreiding van het virus en beschermen we elkaar. Zit je in quarantaine omdat je in nauw contact bent geweest met iemand die positief is getest op het coronavirus? Of omdat je net terugkomt van een reis in het buitenland? Dan kun je je als nauw contact en/of als reiziger ook laten testen op het virus als je géén klachten hebt.

Bel 0800-1202 en maak een afspraak voor een test bij je in de buurt. Meer informatie over de coronatest vind je op de website van GGD Fryslân.

Kan ik gaan wadlopen?

Wanneer de organisatie voldoet aan alle maatregelen kun je gaan wadlopen. De organisatie en deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van de maatregelen.

Wat zijn de regels aan boord van de veerboot?

Breng je een bezoek aan de Wadden? Houd je aan de maatregelen

Ben je van plan om één van onze Waddeneilanden te bezoeken? Je bent van harte welkom. Met het voorjaar en feestdagen in aantocht, kan het druk worden op de overtochten naar de eilanden. Houd je alsjeblieft aan de coronamaatregelen in de terminals en op de boot.

  • Vermijd drukte. Reis je liever op een rustiger moment? Kies dan voor een afvaart ’s avonds (naar het eiland) of ‘s ochtends vroeg (vanaf het eiland)
  • Was voor en na de reis je handen
  • Houd (waar mogelijk) 1,5 meter afstand
  • Draag een mondkapje. Dit geldt voor alle reizigers van 13 jaar en ouder
  • Volg de looproutes
  • Maximaal 2 mensen in de lift (indien aanwezig)
  • Eet voor of na de reis. Restaurants op de veerboten zijn gesloten
  • Blijf tijdens de overtocht zoveel mogelijk op je plaats zitten
  • Houd ook bij het verlaten van de veerboot zoveel mogelijk 1,5 m afstand

Het kan erg druk zijn bij de terminals van de veerboten. De gemeente waarin de terminal ligt is verantwoordelijk voor de handhaving van de coronamaatregelen. We doen een dringend beroep op ieder zijn/haar eigen verantwoordelijkheid. Overtredingen worden beboet.

Meer weten?

 

Wat zijn de regels voor reizen in Nederland?
  • Heb je al een vakantie geboekt? Blijf dan zoveel mogelijk op je vakantieadres.
  • Mijd drukte en reis buiten de spits naar je bestemming. Reis ter plekke zo min mogelijk.
  • Een groep mag bestaan uit maximaal 2 personen. Er geldt een uitzondering voor mensen die op 1 adres wonen.
  • Neem mondkapjes mee.
  • Houd je als reiziger in eigen land aan alle basisregels. Bij klachten blijf je thuis en bel je 0800-1202 om je te laten testen. Meer informatie over de coronatest vind je op de website van GGD Fryslân.

Als je op vakantie gaat in Nederland, beperk dan tijdens de vakantie je reisbewegingen. Let op hotels, vakantieparken en campings houden zich aan de coronamaatregelen. Dat houdt in dat:

  • Eet- en drinkgelegenheden en roomservice in het hotel gesloten zijn voor hotelgasten;
  • Zwembaden, wellness en saunafaciliteiten zijn gesloten;
  • Zowel op de campings als in de jachthavens mag er gebruik worden gemaakt van het sanitair als er 1,5 meter afstand gehouden kan worden. Ook na de avondklok mogen de gasten op eigen terrein naar de wc. Zwembaden op campings mogen niet open. 

Winkels op vakantieparken

Ook voor winkels op campings en vakantieparken geldt dat deze alleen open mogen als zij levensmiddelen (eten en drinken) verkopen. Andere winkels zijn gesloten. De winkels houden zich aan de regels voor winkelen.

Speelplekken voor kinderen

Binnenspeeltuinen op een camping, vakantiepark of hotel zijn dicht.

Groepen in een vakantiehuis

Het is mogelijk om met het eigen gezin of een groep mensen die op hetzelfde adres woont een vakantiehuis te huren. Hier gelden ook de RIVM richtlijnen. Het is dus ook daar niet mogelijk om meer dan 1 persoon te ontvangen.

Vragen over de Tijdelijke Wet Maatregelen COVID-19

In deze wet staan alle maatregelen tegen het coronavirus en de manier waarop we ervoor zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt. Wat houdt bijvoorbeeld het dashboard coronavirus en de routekaart in? Heb jij een vraag over deze wet? Lees hieronder de antwoorden op de veelgestelde vragen. 

Wat houdt de Tijdelijke Wet Maatregelen COVID-19 in?

Deze tijdelijke wet vervangt de noodverordeningen waarin de coronamaatregelen zijn vastgelegd. De wet is ingegaan op 1 december 2020. De wet geldt voor drie maanden en indien nodig kan de coronawet steeds 3 maanden worden verlengd. Ook is het mogelijk de wet tussentijds in te trekken, zodra deze niet meer nodig is. De Tweede Kamer is betrokken bij deze besluiten. Alles over deze tijdelijke wet kun je hier lezen.

Tijdelijke Wet Maatregelen COVID-19

 

Wat houdt de lockdown in?

We staan op een bijzonder punt. De besmettingen met het coronavirus nemen nog steeds toe. Ook liggen er nog te veel mensen met corona in het ziekenhuis. Aan de andere kant: er worden nu snel steeds meer mensen gevaccineerd. De verwachting is dat er over een aantal weken veel minder mensen met corona in het ziekenhuis liggen. We snakken naar een samenleving zonder coronamaatregelen. En met toegangstesten kan er ook steeds meer.

Het kabinet heeft daarom een openingsplan gemaakt. Het veilig openen van de samenleving gaat stap voor stap. Dit kan alleen als er minder mensen met corona in het ziekenhuis worden opgenomen. Het is ook belangrijk dat iedereen zich aan de basisregels houdt. Handen wassen, afstand houden en thuisblijven en testen bij klachten voorkomt besmettingen. Zo kan er sneller meer.

Eerste stap openingsplan per 28 april

  • Eerste stap openingsplan per 28 april-
  • Op 28 april worden de volgende coronamaatregelen losgelaten of aangepast.
    • Op 28 april 04.30 uur vervalt de avondklok
    • Ontvang thuis maximaal 2 personen per dag en ga maximaal 1 keer per dag op bezoek (exclusief kinderen t/m 12 jaar).
    • Buitenterrassen open van 12.00 tot 18.00 uur.
    • Winkels en markten open van 06.00 tot 20.00 uur.
    • Vanaf 26 april kunnen studenten aan de universiteiten en hogescholen ongeveer 1 dag per week les op locatie volgen.
    • Theorie-examen voor rijbewijs, vaar- of vliegbewijs zijn weer mogelijk.
    • Het maximaal 100 bezoekers op een uitvaart toegestaan.

      Alle overige maatregelen blijven gelden.

De tweede stap in het openingsplan staat op z’n vroegst op 11 mei gepland. Dan kan er bijvoorbeeld meer als het gaat om buitenlocaties, zoals dierentuinen en pretparken. Ook kan er dan onder voorwaarden weer binnen en meer buiten gesport worden.

Op 3 mei horen we of deze tweede stap gezet kan worden. Dan wordt ook meer bekend over het reisadvies. Welke maatregelen verder nog worden losgelaten, als de cijfers  het toelaten, is te zien in het overzicht van het openingsplan.

           

           

Wat is het dashboard coronavirus?

Het dashboard coronavirus laat actuele cijfers zien over het coronavirus in Nederland. Die informatie komt van het RIVM, de GGD’en en de ziekenhuizen. Meer informatie over het dashboard kun je vinden op het dashboard zelf.

Wat is het dashboard coronavirus?

Het dashboard coronavirus laat de actuele cijfers over het coronavirus zien in Fryslân of per gemeente. Die informatie komt van het RIVM, de GGD’en en de ziekenhuizen. Meer informatie over het dashboard kun je vinden op het dashboard zelf.

Lees meer over het coronadashboard en de actuele informatie in Fryslân op de website van de Rijksoverheid.

Wat is de routekaart?

De routekaart is een overzicht van welke maatregelen horen bij welk risiconiveau. Voor ieder risiconiveau gelden de algemene basisregels. Bestuurders kunnen nog steeds aanvullende maatregelen nemen.

De routekaart heeft een update gehad. Zo kan de overheid verzwaren én versoepelen en staan er meer maatregelen in de nieuwe routekaart. Ook staan er meer maatregelen in de lagere risiconiveaus, zodat een versoepeling niet voor meer besmettingen zorgt. De maatregelen gelden op landelijk niveau en niet op regionaal niveau. Kortom in de nieuwe routekaart gaat versoepelen van maatregelen altijd in kleine stapjes. Terwijl het invoeren van nieuwe maatregelen juist snel gaat.

Lees en download hier alles over de routekaart

 

Wanneer geldt welk risiconiveau?

Elke twee weken, of vaker indien nodig, wordt er gekeken naar de ernst van de situatie in de verschillende regio’s. Dat wordt risiconiveau genoemd en hier horen maatregelen bij. Om het risiconiveau per regio te bepalen, wordt er gekeken naar het aantal positieve testen en het aantal ziekenhuisopnames. Het meest ernstige cijfer bepaalt het risiconiveau. Als bijvoorbeeld in een regio het aantal positieve testen ernstig is en het aantal ziekenhuisopnames zorgelijk, dan geldt het risiconiveau ‘Ernstig’.

  1. Waakzaam: De situatie is onder controle te houden. Het aantal nieuwe besmettingen is laag: per week minder dan 35 mensen per 100.000 inwoners. De druk op de zorg valt mee.
  2. Zorgelijk: De situatie is lastig onder controle te houden. Er zijn veel nieuwe besmettingen: per week tussen de 35 en 100 mensen per 100.000 inwoners. De druk op de zorg is groot.
  3. Ernstig: De situatie is slecht. Er is een groot aantal nieuwe besmettingen: per week tussen de 100 en 250 mensen per 100.000 inwoners. De druk op de zorg is erg groot. Lees op de website van de Rijksoverheid meer over waarom er risiconiveaus zijn, hoe het wordt bepaald en
  4. Zeer ernstig: De situatie is erg slecht. Er zijn extreem veel nieuwe besmettingen: per week boven de 250 mensen per 100.000 inwoners. De druk op de zorg is extreem groot.

Welke maatregelen horen bij de verschillende risiconiveau?

Bij elk risiconiveau horen bepaalde maatregelen. Het kabinet kijkt bij het nemen van maatregelen naar hoe het gaat in de samenleving. Maatregelen zijn gebaseerd op de routekaart. Op de pagina over basisregels staat welke maatregelen op dit moment gelden. Lees op de website van de Rijksoverheid meer over wanneer meer of minder maatregelen nodig zijn.

In welk risiconiveau zit provincie Fryslân?

Voor de Veiligheidsregio Fryslân geldt het risiconiveau 4: zeer ernstig. Het risiconiveau wordt elke twee weken bepaald op basis van het aantal ziekenhuisopnames en het aantal positieve testen van dat moment. De situatie is erg slecht. Er zijn extreem veel nieuwe besmettingen: per week boven de 250 mensen per 100.000 inwoners. De druk op de zorg is extreem groot. Lees op de website van de Rijksoverheid de actuele situatie in de Veiligheidsregio Fryslân of per gemeente.

Wat zijn de regels van de avondklok?

Er zijn grote zorgen over de Britse variant van het coronavirus, die nog besmettelijker is dan het virus dat we al kennen. Naar andere varianten wordt nog onderzoek gedaan. Daarnaast zijn er andere varianten van het virus ontdekt waar zorgen over bestaan. Het is noodzakelijk om nu besmettingen af te remmen en de verspreiding van nieuwe varianten te vertragen. Zodat de ziekenhuizen ruimte houden voor coronapatiënten en andere zorg zoveel mogelijk door kan gaan.

Veel mensen worden besmet met corona bij het samenkomen van familie en vrienden. Het verbod om ’s avonds buiten te zijn, zorgt ervoor dat minder mensen bij elkaar op bezoek gaan en elkaar ontmoeten. Uit onderzoek blijkt dat een avondklok helpt om de verspreiding van het virus af te remmen.

Het blijft steeds langer licht. Daarom gaat vanaf woensdag 31 maart de avondklok een uur later in. Dit betekent dat vanaf dat moment iedereen tussen 22.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Winkels die vooral levensmiddelen verkopen, mogen dan open zijn tot 21.45 uur. Dit geldt voor bijvoorbeeld supermarkten en afhaallocaties van eet- en drinkgelegenheden.

Als mensen toch zonder geldige reden naar buiten gaan, dan is hier beter tegen op te treden. De boete is 95 euro.

Heeft de avondklok een andere wettelijke verankering?

De Tweede Kamer en de Eerste Kamer hebben ingestemd met de Tijdelijke wet beperking vertoeven in de openlucht covid-19 (Tijdelijke wet). Hiermee wordt de wettelijke bevoegdheid om het vertoeven in de openlucht te beperken, nu ook vastgelegd in de Wet publieke gezondheid (Wpg). Eerder was deze wet al gewijzigd door de Tijdelijke wet maatregelen covid-19, beter bekend als Twm.

De Tijdelijke regeling landelijke avondklok covid-19 blijft ongewijzigd gelden. Daarmee vormen de Wpg en de bestaande regeling het juridische regime van de avondklok vanaf 22 februari 2021. Dit betekent dat vanaf dat moment iedereen tussen 22.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. 

Op 28 april 04.30 uur vervalt de avondklok.

Lees meer op de website van de Rijksoverheid over de avondklok heeft een andere wettelijke verankering gekregen uitgezonderd van de avondklok.

Wie mogen er tijdens de avondklok buiten zijn?

Je gaat alleen naar buiten als het noodzakelijk is. Dit mag alleen met de volgende redenen:

  • Bij een calamiteit.
  • Als jijzelf, een hulpbehoevend persoon of een dier dringend (medische) hulp nodig heeft.
  • Als je van je werkgever voor werk naar buiten moet.
  • Als je naar het buitenland of het Caribisch deel van Nederland reist of terugkeert naar Nederland.
  • Als je een aangelijnde hond uitlaat, dit doe je in uw eentje.
  • Als je onderweg bent in verband met een uitvaart en dit kunt aantonen.
  • Als je onderweg bent in verband met een oproep van een rechter, officier van justitie of bezwaar- en beroepschriftencommissie en dit kunt aantonen.
  • Als je onderweg bent in verband met een examen of tentamen dat u moet afleggen voor uw opleiding op het MBO, HBO of WO en je kunt dit aantonen.
  • Als je onderweg van of naar een praktijkles voor je opleiding op het voortgezet onderwijs (vo), voorgezet speciaal onderwijs (vso), mbo, hbo of wo en je kunt dit aantonen. Je hebt vanaf nu het nieuwe formulier nodig (deze download je hier).
  • Als je onderweg van of naar lessen in het eindexamenjaar van het voorgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) en je kunt dit aantonen.
  • Als je onderweg bent omdat je bent uitgenodigd voor een live-avondprogramma en dit kunt aantonen met een uitnodiging van de omroep.

Als het noodzakelijk is dat je naar buiten gaat, dan moet u het formulier Eigen verklaring avondklok of Eigen verklaring avondklok (Fries) bij zich hebben. Dit kun je digitaal invullen en printen. Bij een calamiteit, terugkeer uit het buitenland en het uitlaten van een hond heb je geen formulier nodig. Als je naar Nederland reist, dan moet je wel laten zien dat je uit het buitenland komt (bijvoorbeeld met een vervoersbewijs) en uitleggen waarom je tijdens de avondklok reist.

Als het nodig is dat je voor werk naar buiten gaat moet je ook een Werkgeversverklaring avondklok kunnen laten zien. Je werkgever bepaalt dit en vult dan voor jou de door de overheid beschikbaar gestelde werkgeversverklaring in.

Agenten, brandweer- en ambulancemedewerkers hoeven voor hun werk geen formulieren bij zich te hebben. Ditzelfde geldt voor treinmachinisten, conducteurs, metro- en trambestuurders en buschauffeurs, taxichauffeurs, vliegtuigcrew en passagiersscheepvaartbemanning.

Meer dan 95% van de Nederlanders houdt zich aan de avondklok. De invoering van de avondklok en het beperken van het bezoek naar maximaal één persoon per dag hebben er samen voor gezorgd dat het virus zich minder snel verspreidt. Uit onderzoek van de Rijksoverheid blijkt dat het reproductiegetal (R-getal) met ongeveer 10% is afgenomen.

De avondklok wordt verlengd tot en met 20 april. Door de avondklok blijft het verboden om tussen 22.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends naar buiten te gaan. De voorwaarden blijven hetzelfde. Studenten en docenten die praktijklessen volgen en volwassenenonderwijs in het examenjaar worden vanaf 3 maart uitgezonderd van de avondklok.

Wat valt er onder 'buiten'?

De regel is dat je tijdens de avondklok niet in de openlucht mag zijn. Dat betekent dat je niet buiten mag zijn, ook niet in de auto of in de trein. Je mag wel in je eigen tuin zijn of op je balkon. Je mag dus niet:

  • buitenshuis zijn;
  • in je eigen auto zitten;
  • in het OV zitten;
  • in de taxi zitten;
  • in bedrijfsmatig personenvervoer zitten.

Dit mag alleen als je een geldige reden hebt om buiten te zijn.

Waarom mag ik niet meer in mijn eentje naar buiten tijdens de avondklok, terwijl dit niet tot extra besmettingen leidt?

Door de avondklok blijft het verboden om tussen 22.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends naar buiten te gaan. De voorwaarden blijven hetzelfde. Studenten en docenten die praktijklessen volgen en volwassenenonderwijs in het examenjaar worden vanaf 3 maart uitgezonderd van de avondklok. Op 28 april 04.30 uur vervalt de avondklok.

Wat zijn de regels voor winkelen?

Voorwaarden voor winkelen op afspraak

Let op:  Vanaf woensdag 28 april mogen alle winkels weer klanten ontvangen zonder winkelafspraak. Voor niet-essentiële winkels gelden wel voorwaarden. Ook warenmarkten mogen volledig open op 1,5 meter.

Vanaf 3 maart mogen winkels op afspraak klanten ontvangen. Er zijn een aantal voorwaarden voor het winkelen op afspraak:

  • Per verdieping mogen maximaal 2 klanten tegelijk in de winkel zijn of één klant per 25 vierkante meter winkeloppervlak.
  • Maximaal mogen er 50 klanten tegelijk in de winkel zijn, als de winkel hiervoor groot genoeg is.
  • Klanten moeten zich 4 uur van tevoren hebben aangemeld.
  • Een bezoek duurt minimaal 10 minuten. Dit is om te voorkomen dat er toch contacten zijn tussen klanten die elkaar snel afwisselen.
  • Daarbij blijven natuurlijk de basisregels gelden zoals de mondkapjesplicht, 1,5 meter afstand, hygiënemaatregelen en thuisblijven bij klachten. Met name voor de kleinere winkels biedt dit mogelijk enige uitkomst.

Voorwaarden voor bestellen en afhalen

Vanaf 3 maart mogen winkels op afspraak klanten ontvangen. Per 10 februari is het mogelijk om producten te bestellen en af te halen bij een winkel. Producten worden nu veel online gekocht en thuisbezorgd. Dit legt een grote druk op de pakketdiensten. Daarnaast krijgen de ondernemers hierdoor meer perspectief.

Er zijn een aantal voorwaarden aan het bestellen en ophalen van producten bij een winkel:

  • Doe vooraf (minimaal 4 uur van te voren) een (online) bestelling bij een winkel of een locatie met een winkelfunctie.
  • Je ontvangt een bevestiging met een tijdslot wanneer de bestelling af te halen is.
  • Er zit minimaal een dagdeel (4 uur) tussen het bestellen en afhalen.
  • Afhalen kan alleen binnen het afgesproken tijdslot.
  • De afspraakbevestiging bevat alle praktische informatie over het veilig en vlot afhalen van de bestelling.
  • Je gaat alleen naar de winkel en haalt uw bestelling op aan de deur van de winkel.
  • Alleen als je klachtenvrij bent, kan de bestelling worden afgehaald.
  • De winkelier zorgt ervoor dat jouw bestelling klaar staat.
  • Je betaalt thuis vooraf, achteraf of zoveel mogelijk contactloos bij het afhalen.
  • Daarbij blijven natuurlijk ook de andere basisregels gelden zoals de 1,5 meter afstand, hygiënemaatregelen en geen groepsvorming.

Kijk voor meer informatie over ‘corona en winkelen en boodschappen doen’ op de website van de Rijksoverheid.

Regels voor bestellen en afhalen

  • Veilig afhalen: tijd afspreken en afstand houden. Bestellen en afhalen vindt plaats onder strikte voorwaarden. Zo wordt altijd 1,5 meter afstand gehouden onderling. Er wordt vooraf een afspraak gemaakt over het tijdstip van het afhalen van de bestelling. Zo voorkomt u drukte aan de deur.
  • Handhaving bij bestellen en afhalen. Met de detailhandel zijn goede afspraken gemaakt over (hygiëne)maatregelen in en om de winkel. Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor de handhaving hiervan. Uiteindelijk kan publieke handhaving (boa’s) optreden als maatregelen niet worden nageleefd. Dit is afhankelijk van de gemeente zelf.
  • Thuis bestellen, na 4 uur afhalen. Een bestelling moet minimaal 4 uur voor het afhalen gedaan worden. Klanten kunnen dus niet voor de deur van de winkel iets bestellen en gelijk meenemen.
  • Niet direct ruilen. Direct ter plekke ruilen van  afgehaalde producten is niet toegestaan. Passen gebeurt thuis en ruilen kan volgens de voorwaarden van de winkelier per post.
  • Retourneren (terugbrengen) kan niet. Retour brengen naar de winkel is niet mogelijk. Als u een product heeft besteld en afgehaald en u wilt het retourneren, dan kan dat. U heeft wettelijk een bedenktijd van 14 dagen om het per post terug te sturen en geld terug te krijgen.  De winkelier geeft aan hoe retourneren mogelijk is. 
  • Ook voor overdekte winkelcentra. Bestelde producten worden alleen aan de deur van de winkel afgehaald. Dit kunnen ook winkels zijn in een winkelcentrum.
  • Praktische informatie over het afhalen. De manier van bevestigen van de bestelling is vormvrij en bepaalt de winkelier. Dat kan een sms zijn, mailtje of iets anders zijn. U krijgt in ieder geval te horen op welk moment u de bestelling kunt afhalen en waar u verder rekening mee moet houden.
  • Postpakket en reparatie/onderhoud. Voor reparatie/onderhoud en voor het brengen en halen van postpakketten mag je de winkel binnen, zoals dat tot nu toe al ging. Als er een combinatie is van postpakketten/reparatie en onderhoud én het afhalen van gekochte spullen, dan geldt dat de gekochte spullen buiten bij de deur worden afgehaald. Afgifte van bestelde producten vindt aan de deur plaats en de andere service mag binnen.
  • Bestelde producten en reparaties/onderhoud. Heb je producten besteld en wil je tegelijkertijd bij diezelfde winkel andere spullen voor reparatie en onderhoud brengen of halen , dan gelden de volgende regels: Tussen het (online) bestellen van producten en het afhalen moet een dagdeel van vier uur zitten. Deze producten worden buiten aan de deur afgehaald. Het is dus niet mogelijk om in de winkel deze producten te kopen of af te halen. De spullen voor reparatie en onderhoud mogen wel in de winkel worden gebracht en afgehaald. Het advies aan winkeliers is om alles zoveel mogelijk aan de deur te regelen. Als dat voor reparaties en onderhoud echt niet mogelijk is, moet hiervoor in de winkel een duidelijke looproute zijn.
  • Bestelde producten en postpakketten. Heb je producten besteld en wil je tegelijkertijd bij diezelfde winkel een postpakket brengen of halen, dan gelden de volgende regels: Tussen het (online) bestellen van producten en het afhalen moet een dagdeel van vier uur zitten. Deze producten worden buiten aan de deur afgehaald. Het is dus niet mogelijk in de winkel deze producten te kopen of af te halen. De postpakketten mogen wel in de winkel worden gebracht en afgehaald. Het advies aan winkeliers is om alles zoveel mogelijk aan de deur te regelen. Als dat voor postpakketservice echt niet mogelijk is, moet hiervoor in de winkel een duidelijke looproute zijn.
  • Ook voor contactberoepen. Als de winkelier een locatie met een winkelfunctie heeft, is het toegestaan om producten volgens bestellen en afhalen te verkopen. Dit geldt ook voor contactberoepen als een kappers of schoonheidsspecialisten. Zij mogen onder deze voorwaarden producten verkopen. Het uitoefenen van het contactberoep is nog steeds niet toegestaan.
  • Ook voor bouwmarkten en groothandels. Bouwmarkten worden gelijk gesteld aan andere niet-essentiële winkels. Er wordt dus een dagdeel van minimaal 4 uur aangehouden tussen het bestellen en het afhalen van uw bestelling. De uitzondering die al geldt voor groothandels (business-to-business) blijft bestaan. Dus in geval van spoedreparaties kunnen zelfstandig ondernemers, zoals bouwvakkers en loodgieters terecht bij bouwmarkten.
  • Warenmarkten. Een warenmarkt is iets anders dan een winkel of locatie met winkelfunctie. Er verandert niets voor warenmarkten, ze blijven open voor levensmiddelen en niet voor bestellen en afhalen van andere producten.

Welke voorwaarden gelden er voor openen niet-essentiële winkels? 

    Vanaf woensdag 28 april mogen alle winkels weer klanten ontvangen zonder winkelafspraak. Voor niet-essentiële winkels gelden wel voorwaarden. Ook warenmarkten mogen volledig open op 1,5 meter.

Naast de winkels die al open zijn, gaan nu ook de niet-essentiële winkels onder voorwaarden open. De voorwaarden zijn:

  • Niet-essentiële winkels mogen maximaal 1 klant per 25 m2 ontvangen.
  • Er mogen in elk geval 2 klanten per verdieping worden ontvangen, ongeacht de grootte van de winkel. Kinderen t/m 12 jaar worden niet meegeteld.
  • Een hulpbehoevende en ondersteuner tellen samen als 1 klant.
  • De klant komt alleen naar de afspraak.
  • Betalen gebeurt zoveel mogelijk contactloos.
  • De niet-essentiële winkels mogen open zijn tussen 06.00 uur en 20.00 uur.
  • De essentiële winkels volgen de reguliere openingstijden.
  • De klant winkelt alleen als hij of zij klachtenvrij is.
  • Tijdens het winkelen houdt de bezoeker 1,5 meter afstand van anderen en draagt een mondkapje.

Openingstijden niet-essentiële winkels

De niet-essentiële winkels mogen open zijn van 06.00 uur tot maximaal 20.00 uur. Koopavonden na 20.00 zijn voorlopig nog niet toegestaan. Dit is om de drukte in en om de winkelstraten in de avonden tegen te gaan. De essentiële winkels volgen de normale openingstijden.

Bestellen en afhalen en winkelen op afspraak

Voor de detailhandel vervallen de regels voor bestellen en afhalen en winkelen op afspraak als beperkende maatregelen. Er is geen reserveringsplicht meer en daarmee ook niet van tijdvakken.

Wachtrijen buiten de winkel

De klant winkelt zo veel mogelijk alleen, dat scheelt in de drukte. Door winkeliers en gemeenten worden op lokaal niveau afspraken gemaakt over hoe om te gaan met de drukte. Deze afspraken zijn aanvullend op de landelijke afspraken die met de sector zijn gemaakt.

Verschil in maximum aantal klanten essentiële en niet-essentiële winkels

Essentiële winkels zijn winkels die producten verkopen die in de eerste levensbehoefte voorzien, voornamelijk eten en drinken. Deze winkels moeten goed toegankelijk zijn voor het algemeen publiek. Voor deze winkels geldt dat er maximaal 1 klant per 10m2 is. Voor niet-essentiële winkels, zoals kledingwinkels en boekhandels geldt dat er in elk geval 2 personen per verdieping aanwezig mogen zijn of 1 klant per 25m2. Dit maximum aantal klanten staat ook in het protocol genoemd.

Gevaccineerde klanten

Voor klanten die zijn gevaccineerd geldt dat het dragen van een mondkapje verplicht blijft. Iemand die is gevaccineerd kan het virus alsnog overbrengen.

‘Sobere uitstraling’

De winkel houdt een sobere uitstraling. Een sobere uitstraling betekent dat bij de winkeldeur geen aanleiding is om langer te blijven dan nodig is. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van consumpties, het testen van producten of het laten horen van muziek.

Het is de bedoeling om de drukte in de winkelstraten zoveel mogelijk te beperken. Er worden dan bijvoorbeeld ook geen acties en evenementen georganiseerd die er voor kunnen zorgen dat er veel bezoekers tegelijkertijd op 1 bepaalde plek binnen of buiten aanwezig zijn.

Warenmarkten

Warenmarkten voor niet-essentiële producten mogen nu ook open op 1,5 meter afstand. Niet-essentiële producten zijn alle andere producten dan die in de eerste levensbehoefte voorzien, zoals eten en drinken.

Servicepunten of winkels voor postpakketten en producten voor onderhoud/reparatie

Het brengen en afhalen van postpakketten en brengen en halen van producten voor onderhoud en reparatie vindt plaats los van het maximaal aantal personen per winkel. De winkelier moet wel een duidelijke bewegwijzering aanbrengen. Als de klant naast het brengen en afhalen van postpakketten/producten ook spullen wil kopen, dan valt deze klant onder het maximaal aantal toegestane klanten in de winkel.

Kijk voor meer informatie over ‘corona en winkelen en boodschappen doen’ op de website van de Rijksoverheid.

Worden er vergunningaanvragen voor evenementen in behandeling genomen?

Volgens het kabinetsbeleid worden er tot en met 5 mei door gemeenten geen vergunningaanvragen voor evenementen in behandeling genomen. Je kunt wel contact opnemen met de betreffende gemeente om je een aanvraag voor een evenementenvergunning aan te kondigen.

Kan ik per 6 mei een evenement organiseren?

Vergunningaanvragen kunnen vanaf 6 mei worden ingediend bij de betreffende gemeenten. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen. De brandweer, politie en GGD/GHOR worden wanneer nodig om advies gevraagd.

Een evenement kan alleen doorgaan wanneer er een vergunning door de gemeente is afgegeven. Dit is dan ook niet direct op 6 mei, maar duurt een aantal weken.

Naast het hebben van een vergunning moeten de coronamaatregelen het ook toestaan om een evenement te organiseren.

Hoeveel tijd neemt een vergunningaanvraag in beslag?

De termijnen van een vergunningsprocedure verschillen per gemeente. De exacte termijnen zijn terug te vinden op de website van de betreffende gemeente. Wil je een evenement organiseren? Neem dan contact op met de betreffende gemeente.

Zijn er in Fryslân ook testevenementen?

Ook in Fryslân start de cultuur-, sport- en recreatiesector pilots met testbewijzen. Bezoekers laten bij de ingang een bewijs zien van een negatieve coronatest. Zo kunnen coronatests helpen om de samenleving en de economie weer te openen.

Als bezoeker van een evenement/activiteit kun je je aanmelden bij de organisator van de evenement/activiteit. De organisator weet hoe je (gratis) getest kan worden en hoe je het testbewijs krijgt. 

Een overzicht van activiteiten in Fryslân en meer informatie vind je op rijksoverheid.nl

Wat houdt het openingsplan in?

Met een openingsplan opent het kabinet stap voor stap de samenleving. Bij elke stap verdwijnen er coronamaatregelen. Hoe snel het gaat hangt af van het aantal corona-patiënten in de ziekenhuizen. Het is daarom juist nu belangrijk dat iedereen zich aan de basisregels houdt.

Stappen openingsplan

Het kabinet wil in 3 maanden de samenleving openen. Zodat deze zomer weer bijna alles kan. Soms onder voorwaarden. En als voorzorg houdt iedereen zich ook aan de basisregels tegen verspreiding van corona. Er zijn 6 stappen.

De 1e stap in het openingsplan is op zijn vroegst op 28 april 2021. Dan kunnen bijvoorbeeld de terrassen en winkels open. En wordt de avondklok afgeschaft. Dit wordt op 20 april besloten.

De 2e stap is op zijn vroegst op 11 mei. Dan kunnen er bijvoorbeeld weer mensen binnen sporten en gaat de muziekschool weer open. En dan kunnen ook bijvoorbeeld dierenparken onder voorwaarden open. Dit wordt op 3 mei besloten.

Verantwoorde stappen

  • Eerste stap openingsplan per 28 april
  • Op 28 april worden de volgende coronamaatregelen losgelaten of aangepast.
    • Ontvang thuis maximaal 2 personen per dag en ga maximaal 1 keer per dag op bezoek (exclusief kinderen t/m 12 jaar).
    • Buitenterrassen open van 12.00 tot 18.00 uur.
    • Winkels en markten open van 06.00 tot 20.00 uur.
    • Vanaf 26 april kunnen studenten aan de universiteiten en hogescholen ongeveer 1 dag per week les op locatie volgen.
    • Theorie-examen voor rijbewijs, vaar- of vliegbewijs zijn weer mogelijk.
    • Het maximaal 100 bezoekers op een uitvaart toegestaan.

        Alle overige maatregelen blijven gelden.

De tweede stap in het openingsplan staat op z’n vroegst op 11 mei gepland. Dan kan er bijvoorbeeld meer als het gaat om buitenlocaties, zoals dierentuinen en pretparken. Ook kan er dan onder voorwaarden weer binnen en meer buiten gesport worden.

Op 3 mei horen we of deze tweede stap gezet kan worden. Dan wordt ook meer bekend over het reisadvies. Welke maatregelen verder nog worden losgelaten, als de cijfers  het toelaten, is te zien in het overzicht van het openingsplan.

Lees meer op de website van de Rijksoverheid over de openingsplan en vaccinatie, basisregels en testen.

Vragen over verzorgings- en verpleeghuizen

GGD Fryslân ontvangt vragen over verzorgings- en verpleeghuizen. Vraag je je bijvoorbeeld af welke maatregelen gelden? Hieronder vind je de antwoorden.

Wat is een corona-unit?

Bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen bij wie het coronavirus wordt geconstateerd, worden zoveel mogelijk in hun eigen woonomgeving verzorgd. Hiervoor zijn binnen een aantal verpleeghuizen, gehandicapten- en GGZ-instellingen speciale corona-units ingericht, waarin patiënten gescheiden van de andere bewoners kunnen worden verzorgd. Daarmee wordt de kans dat meer bewoners het virus krijgen beperkt.

Wat zijn coronacentra?

Als er in de verpleeg- en verzorgingshuizen geen ruimte meer is voor coronapatiënten, dan kunnen zij ook terecht in een coronacentrum. Deze centra worden ingezet voor patiënten met het coronavirus. In Fryslân is nu één Coronacentrum operationeel, dit is Anna Schotanus in Heerenveen.

Kunnen nieuwe bewoners/cliënten nog steeds terecht in Friese verpleeg- en verzorgingshuizen?

Het beschikbaar houden van goede zorg is de prioriteit van de verpleeg- en verzorgingshuizen. Als er plek is kunnen nieuwe bewoners/cliënten in principe nog steeds terecht. Er wordt altijd per bewoner/cliënt gekeken wat in de betreffende situatie de beste oplossing is. Soms kan het beter zijn om het verhuizen uit te stellen. Er wordt ook gekeken of de bewoner/cliënt niet besmet is, of er voldoende personeel beschikbaar is dat veilig kan werken en of er geen mensen in het verpleeghuis al besmet zijn. Voor meer informatie hierover kun je het beste contact opnemen met de betreffende zorginstelling.

Met welke maatregelen in Friese verzorgings- en verpleeghuizen moet ik rekening houden?

Dit kan per instelling verschillend zijn. De Friese Verpleging, Verzorging en Thuiszorg (VVT), Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) en Gezondheidszorg (GZ) houden zich aan de landelijke basisregels. Zorginstellingen kunnen besluiten om aanvullend strengere maatregelen te nemen als de situatie daarvoor aanleiding geeft. Neem voor meer informatie over de maatregelen in de zorginstelling waar jouw familielid of kennis woont contact op met de betreffende zorginstelling.

Mag ik nog op bezoek bij een familielid of kennis in het verpleeghuis?

Ja, maar de exacte afspraken hierover kunnen per instelling verschillend zijn. De Friese Verpleging, Verzorging en Thuiszorg (VVT), Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) en Gezondheidszorg (GZ) houden zich aan de landelijke basisregels. Zorginstellingen kunnen besluiten om aanvullend strengere maatregelen te nemen als de situatie daarvoor aanleiding geeft. Neem voor meer informatie over de maatregelen in de zorginstelling waar jouw familielid of kennis woont contact op met de betreffende zorginstelling.

Bewoners van de Friese verpleeg- en verzorgingshuizen mogen op dit moment per dag maximaal 1 bezoeker ontvangen, tenzij een instelling strengere regels hanteert (bijvoorbeeld omdat er een corona-uitbraak is). Neem voor meer informatie over de maatregelen in de zorginstelling waar jouw familielid of kennis woont contact op met de betreffende zorginstelling.

Om de verspreiding van het virus tegen te gaan is het belangrijk dat de coronamaatregelen worden gevolgd bij het bezoeken van een familielid of naaste in een verpleeg- of verzorgingshuis, of wanneer één van de bewoners wordt meegenomen voor een thuisbezoek.

Ook bij zo’n bezoek thuis is het van belang om vanaf het vertrek vanuit het appartement in het verpleeg- of verzorgingshuis een mondkapje te dragen, dus ook tijdens de autorit. Houd daarnaast minimaal anderhalve meter afstand, was je handen en ontvang niet meer bezoekers dan is toegestaan. Juist bij deze kwetsbare groep mensen is voorzichtigheid extra belangrijk, ook tijdens de feestdagen.

Meer weten? Op de website van Actiz, een brancheorganisatie in de zorg voor ouderen en chronisch zieken, staan veel gestelde vragen over de bezoekregeling voor verpleeghuizen.

Gebruiken de zorgprofessionals die mijn familielid verzorgen persoonlijke beschermingsmiddelen?

Voor het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen volgen de zorginstellingen de richtlijnen van RIVM en GGD. Als cliënten geen corona-gerelateerde klachten hebben, dragen medewerkers geen mondneuskapjes en andere beschermende middelen. Dit is volgens de richtlijn van het RIVM niet nodig. Bij het vermoeden van het coronavirus of bij het daadwerkelijk geconstateerde coronavirus bij een cliënt gebruiken de medewerkers wel persoonlijke beschermingsmiddelen. De persoonlijke beschermingsmiddelen zorgvuldig en volgens de richtlijnen van het RIVM gebruikt, zodat er niet onnodig middelen worden ingezet.

Hoe werken de Friese zorgpartners met elkaar samen?

In Fryslân werken alle zorginstellingen met elkaar samen binnen het regionale overleg niet-acute zorg (RONAZ). Dit zijn o.a. de ziekenhuizen, de verpleeg- en thuiszorginstellingen, verzorgingstehuizen, zorgkantoor, dokterswachten, huisartsen, GGZ, gehandicaptenzorg, ambulancediensten, GGD’en en veiligheidsregio’s. Het Provinciaal Regieteam Capaciteit (PRC) bewaakt of er voldoende beddencapaciteit is (zowel beschikbare als bezette bedden) en anticipeert op komende ontwikkelingen. Het PRC breidt indien nodig de capaciteit van Coronacentra uit. Daarnaast is sinds kort een Expertiseteam operationeel in Fryslân. Dit Expertiseteam bundelt de kennis en ervaringen van de zorgpartners, duidt signalen uit het veld en adviseert over de behandeling van patiënten met corona.

Staat jouw vraag hier niet bij?

Meer informatie is ook te vinden op de website van GGD Fryslân.

 

Vragen voor zorgprofessionals

Als zorgprofessional heb jij dagelijks contact met anderen. Wij begrijpen dat je hierover vragen hebt en wijzen je graag de weg naar de antwoorden.

Zijn er voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen voor zorgmedewerkers in Fryslân?

Dat heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in kaart gebracht. De conclusie is dat er op basis van beschikbare gegevens en verwachtingen voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen in Nederland zijn om een tweede coronagolf op te vangen. Voor de meeste producten geldt dat we ook een derde golf aankunnen.

Bekijk hier het gehele overzicht

 

Elke instelling moet zelf de voorraad PBM op orde houden, zoals ze dat ook voor de COVID-crisis deden. Vanaf 6 mei 2020 is het voor de VVT, GGZ, GHZ en de huisartsen- en verloskundigenpraktijken mogelijk om, naast bestellen via je reguliere leverancier, PBM aanvragen in te dienen via het online portaal van Mediq. Mediq is een van de grootste leveranciers van medische hulpmiddelen voor de zorg.

Heb je onvoldoende PBM’s bij een verdenking van of COVID-19 besmetting?

In Noord-Nederland blijft voor noodgevallen een landelijk afgestemde hoeveelheid PBM aanwezig. Deze noodvoorraad is uitsluitend bedoeld voor regionale noodleveringen; d.w.z. wanneer er een verdenking van of COVID-19 besmetting is en je niet voldoende middelen ter beschikking hebt alvorens je regulier geleverd krijgt. Deze noodvoorraad is niet bedoeld voor het opvangen van een eventuele tekorten naar aanleiding van een tweede golf. Voor noodlevering en bij dreigende schaarste ten aanzien van de voorraad PBM met gevolgen voor de zorg- en bedrijfscontinuïteit, kun je tijdens kantooruren contact met ons opnemen via 088 22 99 111.  

Meer informatie over PBM

 

 

Staat jouw vraag hier niet bij?

Meer informatie voor zorgprofessionals is ook te vinden op de de website van GGD Fryslân en op de website van het RIVM.

Algemene informatie over verzorgings- en verpleeghuizen is te vinden op de website van de Rijksoverheid. Op de website van Actiz, een brancheorganisatie in de zorg voor ouderen en chronisch zieken, staan veel gestelde vragen over de bezoekregeling voor verpleeghuizen.

 

Informatie voor jongeren

Voor jongeren is de coronacrisis een hele uitdaging. Daarom vind je hieronder meer informatie over wat wél kan in deze tijd.

Wat doe jij om de coronatijd door te komen?

Friese coronacampagne steekt jongeren een hart onder de riem

Wat kun je als jongere in deze coronatijd nog wél doen? De Friese coronacampagne DOchITgewoan, laat daar voorbeelden van zien. De campagne is bedoeld om jongeren een hart onder de riem te steken, te inspireren en om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de coronamaatregelen houdt.

Positieve boodschap

Veiligheidsregio Fryslân komt met DOchITgewoan omdat ook voor veel Friese jongeren de coronacrisis best pittig is. In de campagne wordt niet met een opgeheven vingertje gewezen en verteld wat allemaal niet kan, maar wordt een positieve boodschap gegeven. De slogan DOchITgewoan slaat op degene op de poster die zijn of haar talent ontwikkelt en is ook een oproep om je aan de maatregelen te houden, zoals 1,5 meter afstand houden. Klik voor meer informatie op de website van DOchITgewoan. 

""

 

Wat zijn de regels op scholen?

Vanaf 8 februari zijn alle basisscholen weer volledig open en vanaf 1 maart openen het voortgezet onderwijs en het mbo deels weer hun deuren. In de praktijk betekent dit dat alle leerlingen van het VO onder voorwaarden minimaal 1 dag per week naar school gaan. Voor mbo-studenten geldt vooralsnog 1 dag per week. Net als bij het primair onderwijs, is het de intentie van het kabinet om het voortgezet onderwijs en het mbo niet meer te sluiten.
Studenten aan universiteiten en hoge scholen kunnen vanaf maandag 26 april ongeveer 1 dag per week les op locatie volgen. Dit kan alleen onder voorwaarden, zoals 1,5 meter afstand houden. Vanaf mei komen zelftesten beschikbaar voor studenten en medewerkers.
De buitenschoolse opvang (bso) gaat per 19 april weer voor alle kinderen open.

Het is essentieel dat scholen en ouders alles op alles zetten om het aantal contacten zo veel mogelijk te beperken. Wie in het onderwijs werkt, kon zich al met prioriteit laten testen en dit blijft zo.

Lees op de website van de Rijksoverheid meer over onderwijs en kinderopvang.

Staat jouw vraag hier niet bij?

Meer informatie is ook te vinden op de website van GGD Fryslân.