KNRM-reddingstations verwachten drukke zomer

25 mei 2021

Het ziet ernaar uit dat de komende zomer opnieuw veel Nederlanders vakantie vieren in eigen land. Net als vorig jaar zoeken mensen graag het water op bij mooi weer. Vorig jaar kochten veel mensen een boot, om daarmee dagtochten te maken of vakantie op het water door te brengen. Al die beginnende watersporters zagen het helaas nogal eens mis gaan.

Nooit eerder hadden de redders bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) het zó druk als in 2020. Meer dan 4.000 mensen werden na een ongeluk of door botte pech weer veilig aan land gebracht.

Triage Kustwacht gewijzigd

In augustus 2020 wijzigde het Kustwachtcentrum haar triage, waardoor de KNRM voortaan zelf de niet-spoedeisende hulpverzoeken afwikkelt. Sinds vorig jaar is het niet meer de bedoeling dat iemand bij een pechgeval op het water 112 belt om met de Kustwacht in gesprek te komen.

Als er geen spoed bij is moet de hulpvrager zelf een hulpverlener te zoeken. Daarvoor heeft de Kustwacht een lijstje met telefoonnummers van diverse hulpaanbieders op de website staan, waaronder de KNRM. Zie www.kustwacht.nl/hulp.

In noodgevallen zal de Kustwacht altijd de KNRM alarmeren.

Deze nieuwe werkwijze komt voort uit een jarenlange kwestie tussen commerciële bergers en de KNRM. Het ministerie van I&W heeft daarom vorig jaar de nieuwe triage van de Kustwacht bevolen.

KNRM Helpt Assistentie Centrum voor assistentie zonder spoed

Omdat de KNRM geen hulpvragen wil afwikkelen via de receptionisten van kantoor, is per 28 april een eigen KNRM Helpt Assistentiecentrum (KAC) gestart met een eigen telefoonnummer en 25 vrijwillige operators. De operators zijn (oud-)reddingbootbemanningsleden, die het afgelopen half jaar zijn opgeleid tot operator. Zij kunnen vanuit huis werken. Daarvoor is een voice-response systeem ingericht en een Incident Management Systeem (IMS), waarin alle aanvragen worden opgenomen, gelogd en verwerkt.

De operators kunnen de situatie goed beoordelen en advies geven waarmee de hulpvrager zelf het ongemak kan oplossen. Lukt dat de hulpvrager niet en is niemand in gevaar, dan helpt de KNRM zonder spoed, in overleg met een reddingstation in de buurt. Het oproepen van de bemanning regelt het KAC zelf via de Precom-pagers.

Bij elk niet-spoedeisend incident meldt de reddingboot zich in, zodra ze op het water is, bij het Kustwachtcentrum. De KAC operator kan in het IMS monitoren waar de reddingboot is.

Het KAC is 24 uur per dag bereikbaar via 088 999 6100, maar bij voorkeur bellen hulpvragers via de app KNRM Helpt, zodat positie en gegevens direct bekend zijn. Dat maakt de afwikkeling van een hulpvraag voor de operators makkelijker en doet het zoeken naar de hulpvrager stukken sneller verlopen. Bovendien kan in de app gekozen worden voor “noodgeval” (via de Kustwacht) of voor “assistentie” (via het KAC).

Het KAC heeft geen marifoonverbinding en regelt de niet-spoedeisende hulp alleen telefonisch af.

Blijkt de situatie toch een noodgeval te zijn, dan verbindt het KAC door met de Kustwacht, die de reddingsoperatie verder coördineert. De Kustwacht stelt eveneens vragen en alarmeert vervolgens de reddingbootbemanning of bij levensgevaar een reddinghelikopter. Met spoed.

Commerciële hulpverleners

De commerciële aanbieders op de lijst van de Kustwacht onderschrijven de eisen die de Kustwacht stelt. Wanneer een hulpvrager een commerciële hulpverlener wenst, is die telefonisch bereikbaar.

Watersporters weten vaak niet hoe hulpverlening op het water werkt

Wie nooit eerder hulp nodig heeft gehad op het water, weet vaak niet wie gebeld moet worden in geval van nood of bij pech op het water. Voor een noodgeval, een ongeluk of een man over boord, is het logisch dat iemand 112 belt, of de Kustwacht via 0900 0111. Maar bij motorstoring of een touw in de schroef is dat niet de bedoeling. (Tenzij de opvarenden daardoor in een levensgevaarlijke positie zijn geraakt).

Bij pech voortaan zelf de hulpverlener kiezen

Watersporters doen er goed aan om het lijstje met telefoonnummers van hulpverleners in hun telefoon op te slaan voor niet-spoedeisende hulp. De KNRM mag daar ook tussen staan en is altijd bereid u te helpen, maar dan is dat ook daadwerkelijk zónder spoed.

Voor informatie:

www.knrm.nl/helpt

www.kustwacht.nl/hulp